Als er iets fout gaat


Natuurlijk kan er iets fout gaan. Het programma slaat automatisch veel data van aanvullingen / wijzigingen die je zelf hebt aangebracht op in het bestand navobj.xml in het configuratiebestand. Upgraden naar een nieuwere versie van OpenCPN heeft hier geen invloed op.

Zorg dat je regelmatig wel back-up bestanden maakt van routes / waypoints / tracks / kaartlagen door ze met de routemanager te exporteren als .gpx bestand en ze elders (extern) te bewaren. Dan kan je ze later weer importeren.
Er worden ook automatisch back-ups gemaakt van de meest belangrijke programma onderdelen. Het aantal back-up bestanden kan je maximaliseren in je configuratiebestand. Zoek de regel KeepNavobjBackups=5 en verander de waarde.

Geheugencapaciteit

Bugs

De ontwikkelaars willen graag van je weten wat er fout gaat om "bugs" in een volgende versie te verhelpen.

In het programma is de semi-automatische "Crash-reporting" bij Windows standaard uit gezet maar je crash reports worden wél bewaard in de map CrashReports. Je vindt die in de map waarin ook je logfiles worden bewaard. Als je een fout bij ons meldt wordt daar soms naar gevraagd.
Je kunt die semi-automatische "Crash-reporting" aan zetten door in je configuratiebestand bij [Settings] de regel EmailCrashReport=1 toe te voegen. Je krijgt dan bij een foutmelding automatisch een pop-up scherm waarop je de foutmelding met een email + bijlage aan ons kunt melden.

 

Voor de procedure in Linux verwijs ik je voorlopig nog even naar de originele Engelstalige handleiding.

 

Meldt je bevindingen aan de programmeurs via de "tracker" of via het "forum". Zeker als je een nieuwe "bug" denkt te hebben gevonden!